هیچ کس نیست که در زندگی خود نشان و رد پای الگوها را نبیند. اگر اندکی در گفتار، رفتار، باورها و در نگاهی کلی تر در زندگی انسان ها تامل کنیم، تاثیر الگوهای مثبت و منفی را به روشنی درمی یابیم. گاهی با دیدن بعضی حالت ها، قیافه ها، لباس پوشیدن ها و حتی تکیه کلام ها به یاد کسان دیگری می افتیم. می گوییم آرایش موی او مثل فلان هنرمند یا ورزشکار است؛ تکیه کلام او کسی دیگر را به یاد می آورد چه بسا، شکل نشستن و برخاستن و حرکات او یادآورنده یکی از چهره های مشهور است.
پس ما تحت تاثیر الگوها هستیم و الگوهایی را در زندگی خود بر می گزینیم. اگر در زندگی بزرگان دین دقت کنیم، می بینیم که شاگردان و صحابه معصومین علیهم السلام در همه رفتارها و حتی کوچکترین و جزئی ترین مسائل زندگی آنان با دقت و تامل می نگریستند تا رفتار خویش را مطابق آن شکل دهند. به همین دلیل جزئیات زندگی آن بزرگواران بعدها از زبان همین یاران و صحابه به ما رسیده است و بسیاری از آنها بعنوان مستحبات و مکروهات شمرده می شوند. چنانکه پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (صل الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: «النجوم أمان لأهل الأرض من الغرق وأهل بیتی أمان لامتی من الاختلاف...» (اهل بیت من همچون ستارگانند، که مردمان در دریا و خشکی به وسیله آنان راه می جویند و از گمراهی نجات می یابند.) (مستدرک حاکم، ج 3 ص (149
سعی می کنیم سبک زندگی خود را در تمام مراتب آن با آنچه که ایشان عمل می کردند، مطابقت دهیم. پیامبر گرامی اسلام، هنگام راه رفتن قدم ها را آهسته از زمین بلند می کرد؛ به کسی خیره نگاه نمی کرد؛ هر کس را می دید سلام می کرد؛ جز در مواقع ضروری سخن نمی گفت؛ به صدای بلند نمی خندید و به کوچکترها احترام می گذاشت. حتی می دانیم آشامیدنی را با سه نفس می آشامید؛ موهایش را همیشه شانه می کرد و موقع مسواک زدن، مسواک را به عرض دندان می کشید.
این همه اطلاعات که از ریزه کاری ها و ظرافت های رفتارهای پیامبر (ص) به ما رسیده است، به این دلیل است که یاران او، پیامبر را بهترین سرمشق و الگو می دانستند و این نکته را از قرآن آموخته بودند که: « لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثیرا» (احزاب/21) (مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نیکویى بود، براى آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد مى‏کنند.) پیامبر الگوی کسانی است که دنبال خدا هستند و سعادت را در رضایت الهی جستجو کرده و با یاد بسیار خداوند به روز قیامت امید دارند.
ما نیز نیازمند الگو و اسوه هستیم؛ الگوها و اسوه هایی که زندگی آنان چراغ راه، و رفتار و منش آنان راهنمای ما به سمت خوشبختی، رشد و بالندگی باشد.