شخص در قرض از تصرف در مال و استفاده از سود مال خود برای رضای خدا به مدت معینی صرف نظر می کند. برکتی که خداوند در قرض می دهد چندین برابر است.

مَّن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا کَثِیرَةً وَ اللّهُ یَقْبِضُ وَ یَبْسُطُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ. (2سوره البقرة، آیه 245) «کیست آن کس که به (بندگان‏) خدا وام نیکویى دهد تا (خدا) آن را براى او چند برابر بیفزاید؟ و خداست که (در معیشت بندگان‏) تنگى و گشایش پدید مى‏آورد؛ و به سوى او بازگردانده مى‏شوید.»

خداوند علاوه بر اضافه دارآمد و برکت در قرض گناهان افراد را نیز می بخشد.

إِن تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا یُضَاعِفْهُ لَکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللَّهُ شَکُورٌ حَلِیمٌ. (64سوره التغابن، آیه 17) «اگر خدا را وامى نیکو دهید، آن را براى شما دو چندان مى‏گرداند و بر شما مى‏بخشاید، و خدا(ست که‏) سپاس‏پذیر بردبار است‏.» علاوه بر آنچه گفته شد در روز قیامت اجر کریم اخروی نیز شامل حال قرض دهنده می شود. مَن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ و َلَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ (57سوره الحدید، آیه 11) «کیست آن کس که به خدا وامى نیکو دهد تا (نتیجه‏اش را) براى وى دوچندان گرداند و او را پاداشى خوش باشد؟»  

إِنَّ الْمُصَّدِّقِینَ وَالْمُصَّدِّقَاتِ وَ أَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا یُضَاعَفُ لَهُمْ وَ لَهُمْ أَجْرٌ کَرِیمٌ. (57سوره الحدید، آیه 18) «در حقیقت‏، مردان و زنان صدقه‏دهنده و (آنان که‏) به خدا وامى نیکو داده‏اند، ایشان را (پاداش‏) دو چندان گردد، و اجرى نیکو خواهند داشت‏.» وَآتُوا الزَّکَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَ مَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِکُم مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَیْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا. (73سوره المزمل، آیه 20) «زکات را بپردازید و وام نیکو به خدا دهید؛ و هر کار خوبى براى خویش از پیش فرستید آن را نزد خدا بهتر و با پاداشى بیشتر باز خواهید یافت‏. و از خدا طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده مهربان است‏.»
از اینکه صدقه و زکات بر قرض مقدم داشته شده است نشان می دهد که صدقه و زکات بر قرض از نظر خداوند اولویت و برتری دارد. چون از مال گذشتن در قرض تنها برای مدت کوتاهی است ولی در زکات و صدقه فرد برای همیشه از مال خود دل کنده است.