اینک در ماه های آخر سال پیامبر اعظم (ص)، جا دارد به خود آییم و با اندکی درنگ بپرسیم در سال مزین به نام آن بزرگوار، چه درس ها، عبرت ها و توشه هایی از فیض وجود ایشان برگرفته ایم؟ برای معرفی چهره ی همیشه جاودان تاریخ، که همه هستی خویش را برای سعادت و تعالی بشر مصروف داشت، چه کرده ایم؟ باید به رمز و راز علو مقام و سر عظمت و مرتبت پیامبر اکرم پی برد. پیامبر رحمت، که به تعبیر قرآن رحمت عالمیان است، ظهور کرد تا انسان را به راه سعادت رهنمون گردد و زندگی انسانی را قرین سعادت فرماید. چگونه است که پیامبر به عنوان یک فرد انسانی چنان تعالی یابد که همه هستی مرهون وجود او گردد و وجود مقدسش رحمت و برکت همه ی عالمیان شد؟ به راستی تاکنون از خود پرسیده ایم که سر این شرافت و عظمت و شوکت، چیست؟ آن حضرت هر چه فراتر رفت، فروتر شد! هر چه فرادستی بیشتر پیدا کرد، فرو دست تر شد! و هر چه اوج بیشتری می گرفت، فروتنی اش افزون تر می گشت. همه همت و تلاش پیامبر اعظم، به عنوان بنیانگذار تمدن نوین انسانی، این بود که فرهنگ مردم را آسمانی و ملکوتی کند. دل ها، جان ها و نگاه ها را از زمین بکند و متوجه سپهر حقیقت و معنویت الهی نماید.

 درس بزرگ و جاودانه آن حضرت به آدمیان در همیشه تاریخ این است که همواره عزیز باشند و عزت حقیقی را در بندگی و عبودیت خدای متعال جست و جو کنند، بندگی احدی را جز او نپذیرند، هرگز اسیر مقامات و پیچ و خم های زودگذر دنیا نشوند و حقیقت و عدالت را به ثمن بخس نفروشند. معیار برتری آدمیان آیه ی کریمه « اِنّ أکرَمَکُم عِندَالله اَتقیکُم» است، مسیر عدالت و تقوا پیشگی، مسیر نجات بشریت و تحقق آرمان های نبوی و نیل به ایده آل های جامعه ی الهی است. در این نگاه، خدا محوری همواره شرط اساسی تقوا و فضیلت و نیل به سعادت می باشد.

جامعه ای که خود پیرو و پیامبر اعظم می بیند، و جامعه ی نبوی را الگوی جامعه خویش قرار می دهد، باید در همه ی شئون و رفتارهای خود را به آن حضرت بنگرد و از ایشان الهام بپذیرد. پیرو حقیقی آن حضرت، خدای متعال را ناظر بر اعمال خویش می بیند و همه وجود و همت خویش را وقت خدمت به مردم و تحقق ارزشهای دینی و الهی می کند و همچون آن بزرگوار موقعیت، مقام سیاسی و اجتماعی و دینی خویش را وسیله و ابزاری برای تحقق احکام و اوامر الهی و حاکمیت نظام و ارزشهای دینی و اخلاقی اسلامی می داند. بدیهی است در جامعه ی دینی باید همه چیز در خدمت دین، تحقق و تعالی ارزشهای دینی و آرمانهای الهی باشد و همه ی امور رنگ و بوی خدایی به خود گیرد. درس های بزرگ نبی مکرّم اسلام برای دینمداران و پیروان آن حضرت ایمان، یکتاپرستی، زهد، ورع، دستگیری از محرومان و مستضعفان و تلاش برای حاکمیت خدا بر روی زمین است.

امید که توفیق بهره گیری از آرمان ها و سیره ی آن بزرگوار نصیب ما گردد. انشاء الله